Friday, 11 July 2014

salam ramadhan!


Hari ni 14 Ramadhan...masih tak terlewat untuk ucapkan Salam Ramadhan....Marhaban Ya Ramadhan....Moga mendapat pahala ramadhan yg diterimaNya.

Makan minum masa berbuka atau iftar nanti, pilihlah yang sederhana, tidak membazir dan juga berkhasiat...uishh..saya pun tak berapa nak menepati kriteria "berkhasiat" tu...mengapa ye?  Jawapan yang mudah makan masih nak ikut nafsu atau selera je...air minum kalau tak sejuk dan maniss aduhai macam kurang la pulak...

Jadi macamana nak kekal bertenaga dan sihat ni, kena pulak musim jerebu dan panas ni, air kosong kurang minum...alahai...

Jadi, saya menten aje ambil supplemen multivitamin dan vitamin C...mudah aje, ambil selepas makan berbuka atau lepas makan sahur ....saya mestilah pilih mutivitamin Shaklee, Vitalea...bagusnya Vitalea ni senang diserap dan bahan yang alami...nak tahu camne? Cuba genggam vitalea ni agak lama...lepas tu perhati klau ada warna hijaunya luntur melekat kat tapak tangan...kalau ader tu maknanya pewarna tambahan/sintetik gitu! Ok lagi satu nak tengok kadar penyerapannya macamana..masukkan aje sebiji vitalea kedalam segelas air kosong, perhatikaan kadar serapannya...maka secepat itulah serapannya dalam tubuh kita:)

Itu aje untuk kali ni, Selamat berpuasa dan semoga anda dapat pahala puasa yg banyak dan diterima Allah swt, aamiinnn


Nak dapatkan dari saya 2 jenis vitamin ini, boleh sms/wassap yea 019-6698352.

Monday, 12 May 2014

Apa yang bestnya MealShakes ni?



Kali ni saya hanya nak bercerita ringkas mengenai MealShakes ni.  Saya beli kali pertama pada 2012 untuk anak saya yang keempat.  Usianya 8 tahun kala itu dan berat hanya sekitar 18kg sahaja (berat ini adalah sejak umurnya 4 tahun lagi!) . Sebelum tu, dah beberapa kali membeli vitamin dan pemakanan tambaahan yang lain, tapi tak jalan. Bahkan  buat jugak pemeriksaan doktor dan cuba apa yang disyorkan.

Alhamdulillah, dalam masa seminggu, selera dia bertambah baik dan sebulan kemudian ada peningkatan berat badan.  Seluar sekolah pun mula bertambah saiz pinggang, dari 20 inci ke 22 inci dan kini 24 inci.

Untuk pengetahuan semua, MealShakes ni bukanlah gantian makanan  seperti yang disalahertikan oleh sebahagian orang di luar sana. Ianya sekadar makanan tambahan, nutrisi dan vitamin. Kandungan protien, mineral, kalsium dan multivitamin adalah perlu untuk menyokong tumbesaaran anak-anak sekolah. Anak-anak ini tetap akan makan makanan harian seperti biasa, cuma kita hanya membantu menambah khasiat yang diperlukan untuk tumbesaran mereka.

So, tak kenal, maka tak cinta kan....
 
 
Nak dapatkan MealShakes ni dari saya?
Saya adalah pengedar bebas Shaklee kawasan Shah Alam Bandaraya, boleh dihubungi melalui sms/text/whatsapp 019-6698352

Nak dapatkan harga Ahli?
Jom sertai kami dengan yuran ahli serendah $75 sahaja seumur hidup, dan anda akan berpuashati dengan kualiti produk serta harga yang sangat jimattttt

*Produk ini bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh sebarang jenis penyakit



Friday, 18 April 2014

Kenapa saya suka sangat OsteMatrix?


OsteMatrix shaklee adalah komposisi kalsium, magnesium, boron, vitamin D, fosforus, zink dan mangan. Formula yang merangkumi pelbagai mineral ini dapat mengoptimum kan fungsi dan keberkesanannya. Ditambah lagi bahannya berasaskan bahan mineral semulajadi, oleh itu penyerapan cepat dan berkesan.

Apa kelebihan yang saya perolehi dengan pengambilan OsteMatrix ni?

  • Fungsi utama yang kita sediaa tahu tentang kalsium ialah membantu kesihatan tulang dan gigi. Lebih dari itu, ia mampu menghalang risiko osteoporosis selain membantu sistem saraf.  Sistem saraf termasuk kekejangan dan kebas-kebas.

  • Selain dari itu, pengambilan yang konsisten membantu menangani kesan stress dan depresi dengan  mengimbangi tekanan darah, denyutan jantung normal, senggugut dan menggalakkan tidur yang nyenyak.

  • Kalsium juga merupakan mineral alkali yang memberi kesan pH tubuh yang seimbang. Ia juga turut membantu memperbaiki kesan hiperaktiviti perut dan gastrik.

Jadi, inilah kesan yang saya dapat dan mengapa saya suka sangat dengan OsteMatrix ni.  Semenjak mengambilnya dalam rutin seharian, badan saya dah tak lenguh-lenguh, ulu hati pun dah takde rasa pedih, tangan dah tak rasa kebas dan saya tahu saya dah  membantu memelihara kesihatan tulang saya!


Berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk Shaklee kami?
Saya merupakan pengedar bebas Shaklee kawasan Shah Alam Bandaraya. Boleh hubungi/sms/whatsApp  019-6698352.

*Produk ini bukan bertujuan mendiagnos, merawat atau menyembuh sebarang jenis penyakit

Wednesday, 16 April 2014

Tanda-tanda anda kekurangan vitamin B


Pemakanan yang kurang salah satu zat vitamin B akan memberi beberapa tanda, antaranya:

-Pecah-pecah bahagian hujung mulut/bibir
Tanda tersebut mungkin disebabkan kekurangan zat besi, B12, B6 dan asid folik.
Pemakanan yang disyorkan adalah daging, lkekacang dan sayuran hijau

-Pecah-pecah di dalam mulut
Selain disebabkan kekurangan air atau panas badan, ia mungkin juga disebabkan kekurangan B2
Pemakanan yang disyorkan samada daging atau produk tenusu

-Kulit berminyak, memerah dan berjerawat
Keadaan ini mungkin disebabkan kekurangan B2, B6 dan asid pati lemak
Pemakanan yang disyorkan adalah  daging, ikan, makanan laut (kerang) dan bijirin

-Mata merah
Keadaan ini boleh juga disebabkan oleh kekurangan vitamin A & B2
Pemakanan yang disyorkan adalah produk tenusu, daging, , buahan, sayuran hijau dan  oren



Bagaimana Vitamin B Kompleks dapat membantu?

Vitamin B Kompleks terdiri dari gabungan lengkap kesemua 8 jenis B - B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin.  Ianya merupakan jenis vitamin larut air yang dibuang setiap hari dan perlu diganti/dimasukkan dalam pemakanan harian kita.

Selain itu, ia membantu menukar makanan kepada tenaga, membantu melawan tekanan/stress, membantu tumbesartan dan mencegah pericche (rekahan mulut), mencegah jangkitan lidah (glossitis) dan nafas berbau.

Berminat untuk mendapatkan Produk Shaklee kami?
Saya adalah pengedar bebas Shaklee kawasan Shah Alam Bandaraya.
Boleh dihubungi melalui phone/sms/whatsApp 019-6698352 untuk info lanjut

*Produk di atas bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh dab mencegah sebarang jenis penyakit

Saturday, 12 April 2014

Kacang soya - antara mitos & fakta

 
Berikut soalan biasa kita dengar berkenaan kacang soya
(kredit: Mingguan Wanita April 2014)

mitos: Benarkah kacang soya dapat meningkatkan kesuburan wanita?
fakta: Betul, kacang soya dapat membantu mengatasi penurunan hormon estrogen pada wanita kerana ianya mempunyai khasiat isoflavon iaitu kesan sama seperti estrogen

mitos: Kacang soya dapat mengurangkan risiko kanser payudara?
fakta: Betul, selain  mengatur fungsi reproduksi kandungan isoflavon dalam kacang soya, ianya turut dapat meningkatkan antioksidan vitamin C & E sehingga melambatkan pertumbuhan sel-sel kanser seperti kanser payudara
(Nota: Vitamin-vitamin antioksidan seperti A, C & E membantu melawan/melambatkan pertumbuhan sel-sel asing seperti kanser)

mitos: Benarkah kacang soya mampu menyebabkan sembelit?
fakta: Salah, kandungan serat dalam kacang soya sangat tinggi, malah produk olahan soya seperti tempe & tauhu pula kaya dengan prebiotik. Maka ianya dapat menjaga keseimbangan usus dan mempercepatkan fungsi usus dengan lancar

mitos: Adakah kadar kalsium susu kacang soya sama dengan susu lembu?
fakta: Tidak, kandungan kalsium dalam susu lembu (143mg) tetap tinggi berbanding susu kacang soya (50mg)

mitos:  Benarkah kacang soya menyebabkan perut kembung?
fakta: Betul, sebahagian besar karbohidrat dalam kacang soya adalah dari kumpulan oligosakarida yang sukar untuk dicerna. Dalam tubuh, kacang soya tidak dicerna oleh usus besar tetapi oleh mikroflora usus, oleh itu mengakibatkan flatulensi (kembung perut)


Okay, dah puashati dengan fakta di atas, sekarang fakta tentang pemilihan kriteria kacang soya yang baik sebagai panduan:

  • Kacang soya yang digunakan haruslah jenis Non-GMO (Non Genetically Modified)
  • Kacang soya perlulah diproses dengan kadar suhu rendah
  • Kacang Soya sepatutnya dicuci/dibersihkan dengan air, BUKAN alkohol
 

Kriteria di atas menepati ENERGIZING SOY PROTIEN (ESP) , dalamnya terdapat 9 asid amino penting, sumber vitamin, mineral dan kandungan Indeks Glisemik (GI) yang rendah iaitu 39. Tiada kolestrol, rendah lemak , tiada asid urik dan mudah diserap tubuh!

Berminat dengan produk Shaklee kami? Saya adalah pengedar bebas Shaklee kawasan Shah Alam bandaraya. Sebarang pertanyaan, sms/whatsApp/call: 019-6698352


*Produk diatas bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Tuesday, 1 April 2014

Khasiat kalsium - OsteMatrix


Sejak umur kelahiran hingga umur warga emas, minuman tenusu terus menerus diperkenalkan dan amat disarankan. Bezanya kandungan  bahan yang diperkenalkan  haruslah sesuai mengikut peringkat  umur. Untuk bayi setahun, ada kandungan khusus, begitu juga kanak-kanak nmembesar, dewasa, ibu hamil dan ibu ayah kita yang berusia.  Dan asasnya adalah sama, iaitu memenuhi keperluan kalsium dan tumbesaran seseorang.  Jadi, jangan pandang rendah nilai KALSIUM ni!

So, apa istimewanya OSTEMATRIX shaklee ni? OsteMatrix Shaklee bukan semata-mata kalsium, ianya kandungan lengkap kalsium, magnesium, vitamin D, serta banyak lagi untuk mengoptimumkan kebaikannya tanpa kesan sampingan. Telah diuji secara klinikal dan mudah di serap tubuh.

Selain membantu kesihatan tulang dan gigi, ianya turut membantu mengekalkan tekanan darah yang normal, membantu pengecutan otot dan saraf juga mengurangkan simptom senggugut dan kekejangan.

Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee kami?  Sms/whatsapp/telefon 019-6698352.

*Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan harga pengedar, daftar sebagai ahli, hanya $75 sahaja, dan dapatkan penjimatan berserta info tentang supplemen yang terbaik.

Thursday, 23 January 2014

Mencari supplemen yang sesuai untuk anak-anak?


Menginjak awal tahun, ibu ayah memang sebok betul dengan jadual harian anak-anak terutamanya anak nurseri, tadika dan sekolah. Kena pulak dengan perubahan cuaca dan sebagainya, mulalah yang selsema, demam atau  batuk. Saya pun tak terkecuali, si kecik yang nak masuk playskool dah mula batuk selsema.  Alamatnya memang bercintalah nak kasi ubat.  Memang dia akan protes habis-habisan bila  time nak sua kan ubat, Memang masa tu yang terbaik dan serasi dengannya adalah supplemen di bawah ni:)



Actually ianya bukan ubat pun, tapi pemakanan tambahan. Sesuai untuk kanak-kanak (setahun ke atas ye, BUKAN BAYI), anak-anak yang cerewet pemakanan (picky eater), remaja malah dewasa.  Tak perlu banyak, ikut sukatan yang sesuai DAN ianya BUKAN penggantian apa-apa makanan. Hanya sebagai MAKANAN TAMBAHAHAN.

Berbalik pada kisah anak saya tadi (umurnya 2 1/2 tahun), kalau sebarang perasa ubat dibancuh bersama susu minumannya, maka dia akan luahkan kembali minuman susu tersebut.  Bagaimanapun bancuhan susu dan MEALSHAKES ini sangat disukainya!  Yeehuuuu...ibu dia gembira, sebab batuk selsema pun berkurangan, selera makan pun dah bertambah baik... Alhamdulillah!

Apakah bahan Mealshakes ini?  Protien Soya dan Multivitamin tambahan yang perlu.


Berminat untuk mendapatkan supplemen anda?
Saya adalah pengedar bebas Shaklee kawasan Shah Alam Bandaraya. Sebarang info lanjut, sms/whatsapp 019-6698352.

*Produk ini tidak bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.